Tips om uw werkplek te organiseren
1. Schakel een Professional Organizer in;
U doet de klus met zijn 2n! Dat werkt plezieriger, sneller en het resultaat is beter dan u gewend bent!
2. Goed georganiseerd zijn betekent niet direct dat de werkkamer er ‘goed’ uitziet, dat er niets op het buro ligt of dat alle ordners netjes in de kasten staan Nee, goed georganiseerd wil zeggen, dat het wérkt op uw werkplek: U kunt alles vrij moeiteloos vinden en -ook weer- opbergen. En u weet ‘op elk moment’ wat u moet doen, met wie, waar etc.
3. Hang een memobord op waar de werknemers hun korte-termijn boodschap op kwijt kunnen. Die boodschap kan variëren van: ‘Ik ben met spoed naar Timmersen, Jeff’ tot ‘de koffie is op’.
4. Zorg voor een goed bijgehouden telefoonindex waarin telefoonnummers staan van alle mogelijke contacten waarmee u regelmatig belt, zodat die makkelijk voorhanden zijn. Kan virtueel of in een simpel schrift.
5. Bewaar de spullen als volgt: – Dezelfde spullen bij elkaar, bijvoorbeeld alle kleine kantoorbenodigdheden in je eerste la. Zo hoeft u nooit naar uw schaar te zoeken. – De spullen die u het meest gebruikt, bijv lopende projecten, het dichtst bij > Richt bijvoorbeeld een laatje in voor uw sleutels, de autoradio, uw mobiele telefoon, en alles dat u meteen wilt kunnen pakken als u weg gaat. – Bewaar spullen daar waar u ze gebruikt. – Ruim een aparte plaats in voor tijdelijk ‘troep’ zoals reclamefolders, zodat ze niet tussen de belangrijke post komen.
6. Gebruik opbergmandjes/containers voor het overzicht, het gebruiks- en schoonmaakgemak.
7. Label zo veel en duidelijk mogelijk: label de cd-roms én hun hoesjes, ordners, opbergdozen en alles waarvan u aan de buitenkant niet kunt zien wat er in zit.
8. Als u begint met schiften, dan geldt de volgende stelregel: Als u het niet (her-)kent, als u het afgelopen jaar niet gebruikt heeft of als ‘t elders in het bedrijf ook gearchiveerd wordt, dan kunt u het over het algemeen zonder risico wegdoen. Hou wel de fiscale bewaartermijn in acht en let op bij juridisch relevante stukken!
9. Als u besluit iets weg te gooien, doe het dan zo snel mogelijk. Als u zich weer bedenkt en het blijft maar ‘liggen’, dan kan het item u helemaal gaan ergeren.
10. Omring u met spullen waar u graag naar kijkt en waardoor u zich prettig voelt. Maak uw werkplek een fijne ruimte waar u graag bent: Zorg voor uzelf!!