meer speelgoed, minder spelen
Dit jaar ben ik 25 jaar Organizer :). Ik zal de komende tijd wat ervaringen delen van wat ik ben tegengekomen en wat ik er zelf van geleerd heb.
Zo ben ik in heel wat ‘Bart Smit-huizen’ uitgenodigd om te helpen orde op zaken te stellen. Ik vertel mijn cliënten: “hoe meer speelgoed, hoe minder er gespeeld wordt”. Hierover gaat ook de fantastische post daarover van Sander Nijhuis op LinkedIn: https://www.linkedin.com/posts/sandernijhuis_waarom-is-veel-speelgoed-slecht-voor-mijn-activity-7279409632815579137-ND57?utm_source=share&utm_medium=member_desktop
Vanuit Organizing-perspectief zijn er meer wetmatigheden: hoe meer speelgoed, hoe minder leefruimte, hoe minder overzicht, hoe meer opruimellende en dito energielek, hoe meer slip- en val-en stootgevaar én hoe meer prikkels….
De overvloed aan spullen kan het kind compleet overspoelen en het vergroot het risico dat hij/zij (later) aan verzameldrang gaat lijden…. Dus in plaats van onbeperkt speelgoed, leer het kind dat het niet alles kan hebben, krijgen en houden: leer het omgaan met nee, met beperking, gematigdheid en bescheidenheid en verhoog zo ook de frustratietolerantie (heel belangrijk!). Voed het kind op met respect voor materialen, alternatieve mogelijkheden en (eigen) creativiteit.
Naast de optie om speelgoed niet allemaal tegelijk toegankelijk te houden en te rouleren ben ik dus voor überhaupt minder speelgoed in the house, minder lawaaispeelgoed, minder Chinese rommel en plastic en meer spelen met dat wat er is (met ‘waardeloos materiaal’: van een doos kun je een hut bouwen, met een pan en een lepel muziek maken, met een prop kranten voetballen etc.) En pleit ik voor: meer beweging (wandelen, klimmen), creatie (zingen, tekenen, bouwen) en uitvinden/puzzelen. Laten we meer ruilen en recyclen. Zelf niets of minder 1ehands speelgoed kopen en al helemaal niet bestellen :). En laten we opa’s en oma’s en vriendjes en andere genodigden vragen om belevingen, zodat kinderen aandacht krijgen en zich kunnen verheugen op leuke tijd samen!